ACCU’S

 

Een accu is de batterij van uw auto. Net zoals bij normale batterijen is er een aanzienlijk kwaliteitsverschil tussen de verschillende merken en types.

Tegenwoordig is er dusdanig veel elektronica aanwezig in auto’s dat een accu flink wat capaciteit in huis moet hebben om alle systemen draaiende te houden. Een accu die geschikt is voor bijvoorbeeld een Volkswagen Polo uit 2000 is simpelweg niet geschikt voor een Audi Q7 uit 2022.

Op het moment dat u onverhoopt met accupech komt te staan en bijvoorbeeld de ANWB komt om te helpen zullen zij een accu plaatsen die prijstechnisch interessant is zodat u snel uw weg weer kunt vervolgen.

Een allround garage zal het probleem op dezelfde wijze oplossen, prijstechnisch interessant maar het gaat onherroepelijk problemen opleveren. Afhankelijk van de systemen en de geplaatste accu kan een niet-originele accu storingen ontwikkelen. Denkt u bijvoorbeeld aan het niet werken van het start-stop systeem, het spontaan openen of sluiten van de ramen, het niet juist werken van rijhulpsystemen, storingslampjes die gaan branden. Zelfs het niet meer starten van de auto komt voor omdat de accu lekstroom heeft.

We hebben de meest rare storingen al voorbij zien komen. Vaak is dit al snel (of zelfs direct) na het plaatsen van de niet originele accu maar het wil ook wel eens tijdje duren waardoor de klant niet direct de accu verdenkt. Als wij gaan zoeken naar de oorzaak van een storing controleren we altijd eerst of er een originele accu is geplaatst. Als dit niet zo is dan is ons advies altijd om deze eerst te vervangen, vaak zijn de meeste problemen dan al opgelost.

 

Het vervelende van een originele accu is de prijs, die is aanzienlijk hoger dan een universele accu. Dit komt doordat een originele accu is voorzien van een code (BEM Code) waarmee deze te koppelen is aan specifiek uw auto. We noemen dit koppelen van de accu aan de auto inleren.

Het op de juiste wijze inleren van een nieuwe accu laat de auto weten dat er een nieuwe accu is geplaatst en registreert deze in het batterij-energie managementsysteem (BEM). De apparatuur die hiervoor nodig is hebben wij in huis. Uw auto en alle hulpsystemen functioneren weer zoals het hoort met een accu die aanzienlijk langer mee zal gaan dan een niet originele accu.

Onze prijzen voor het leveren van een nieuwe accu zijn altijd inclusief monteren en inleren.

Als u wilt weten wat een nieuwe originele accu kost voor uw auto, neemt u dan contact met ons op per email en vermeld daarbij uw kenteken.

Als u twijfelt over de capaciteit van uw accu kunt u deze gratis laten testen bij ons, u heeft geen afspraak nodig.

U bent welkom tussen 09:00 en 12:15 en 13:45 en 17:30 (16:30 op vrijdag)

 

 

 

 

 

 

TREKHAKEN

 

U wilt graag een trekhaak op uw auto laten monteren maar u weet niet precies wat u wilt. Als u het internet opgaat zult u zien dat er verschillende soorten trekhaken verkrijgbaar zijn bij evenzoveel aanbieders en dat de prijzen flink verschillen. Wat zijn de verschillen tussen trekhaken en wat zijn de voor- en nadelen?

 

Er zijn grof gezegd drie verschillende soorten trekhaken:

 

        1.        Een vaste trekhaak

Een vaste trekhaak is zoals het woord al doet vermoeden een trekhaak die permanent aan uw auto is bevestigd en niet af te koppelen is. Deze trekhaak is vaak het goedkoopste in aanschaf.

Een nadeel van een vaste trekhaak kan zijn dat de kentekenplaat niet goed meer zichtbaar is, dit kan een boete opleveren. Verder is de trekhaak altijd zichtbaar (niet iedereen vindt dit mooi) en worden de binnenste parkeersensoren uitgeschakeld om foutmeldingen te voorkomen. In de meeste gevallen zullen de buitenste parkeersensoren nog wel werken maar dit kan verschillen per type auto. Laat u dus goed informeren.

 

        2.      Een afneembare trekhaak

Een afneembare trekhaak is iets duurder in aanschaf dan een vaste trekhaak maar heeft als voordeel dat deze eenvoudig los te koppelen is van de auto waardoor deze alleen zichtbaar is op het moment dat u de trekhaak nodig heeft. Een nadeel kan zijn dat de losgekoppelde trekhaak vergeten kan worden/kwijt kan raken. Verder kan het loskoppelen van de trekhaak stroef verlopen als dit niet regelmatig wordt gedaan.

 

        3.       Een zwenkbare trekhaak

Een zwenkbare trekhaak heeft eigenlijk alle voordelen van de afneembare trekhaak en nagenoeg geen nadelen. De trekhaak is uit het zicht met een simpele handeling, de kentekenplaat is goed zichtbaar en de parkeersensoren functioneren gewoon. Het enige nadeel is de prijs. Een zwenkbare trekhaak is verreweg het duurst in zowel aanschaf als montage. Ook de prijs voor het inleren ligt hoger.

 

Vervolgens moet u een keuze gaan maken tussen een trekhaak met een 7-polige aansluiting of een 13-polige aansluiting:

  • Een 7-polige aansluiting is voldoende voor het monteren van een kleine aanhanger of fietsendrager, De wettelijk verplichte verlichting werkt gewoon (richtingaanwijzers, remlicht, mistlamp, achterlicht en kentekenplaatverlichting)
  • Een 13- polige aansluiting heeft u nodig voor het trekken van bijvoorbeeld een caravan  of paardentrailer en bevat naast de wettelijke verplichte verlichting 2 massa-aansluitingen, 1 continu en 1 geschakeld en achteruitrijverlichting.

Sinds 2011 is het wettelijk verplicht dat aanhangwagens, caravans, boot- en paardentrailers achteruitrijverlichting en mistachterlicht voeren. Ze worden standaard uitgerust met een 13-polige aansluiting. Om die reden adviseren wij een 13-polige trekhaak.

 

Bent u in het bezit van een 7-polige fietsendrager en een 13-polige trekhaak of precies andersom? Dan kunt u deze door middel van een verloopstekker van 13-polig naar 7-polig of andersom aansluiten. Deze verloopstekker kunnen wij voor u leveren.

Ook kunnen wij witte kentekenplaten leveren, wij rekenen daar per stuk € 15,- incl. BTW voor.

 

 

Waarom liggen jullie prijzen voor een nieuwe trekhaak hoger dan de aanbieders op internet?

 

Het prijsverschil tussen de specialist en de aanbieders op internet zit hem vooral in het feit dat wij de nieuwe trekhaak niet alleen leveren en monteren maar ook inleren. We zorgen er op deze manier niet alleen voor dat de trekhaak juist is gemonteerd maar ook dat alle verlichting en rijhulpsystemen werken.

Een niet ingeleerde (of niet correct ingeleerde) trekhaak veroorzaakt diverse storingen in de auto die levensgevaarlijke gevolgen kunnen hebben. Denkt u aan ABS storingen, ACC, Dode hoek waarschuwing en remassistentie.

 Als u uw keuze heeft gemaakt en wilt weten wat er mogelijk is op uw auto en wat het voor u gaat kosten dan kunt u contact met ons opnemen per email. Vermeld daarbij uw kenteken en wensen en wij maken een passende offerte voor u.

Een offerte voor een nieuwe trekhaak is altijd inclusief montage en inleren.

 

 

Heeft u een trekhaak laten monteren door een ander bedrijf en werkt deze niet naar behoren? Wij kunnen uw trekhaak wellicht (opnieuw) inleren, neemt u contact met ons op voor de mogelijkheden. Indien wij de trekhaak kunnen inleren rekenen wij daar € 89,- incl. BTW voor.