BG Cleaning

Door telkens strenger wordende milieueisen en het zuiniger moeten worden van motoren treedt er bij de nieuwe generatie benzinemotoren veel sneller inwendige vervuiling op dan vroeger. Vooral de huidige TFSI en FSI-motoren hebben veel last van carbon/koolstof afzetting in de inlaat, veroorzaakt door de combinatie van;

  • Directe inspuiting (in de cilinderruimte) 
  • EGR (terugvoeren van uitlaatgas naar het inlaat traject)
  • Blow-by gassen (lekkage lang zuigerveren) en carterventilatie

 

De meeste vervuiling vindt plaats direct voor de inlaatkleppen van de motor.

Door de plaatsing van de verstuiver direct in de cilinderruimte spoelt er geen brandstof meer over de kleppen en raken deze vervuild. Mogelijke klachten die hieruit voortvloeien:

  • Slechte stationair loop van de motor,
  • Inhouden en/of schokkerig rijgedrag,
  • Hoger brandstofverbruik,
  • Misfire’s/brandend motorstoringslampje
 

 

 

VAG Car Service is dealer van BG-reiniging producten

VAG Car Service werkt met de BG AIS Cleaning Tool, deze is speciaal ontwikkeld om de vervuiling in de inlaat te reinigen. Door onder hogedruk een reiniger in te spuiten tijdens het draaien van de motor worden de kleppen en de inlaat gereinigd. Het vuil wordt los geweekt en meegenomen naar de verbrandingsruimte waar deze via de uitlaat verdwijnt uit de motor. Deze behandeling is niet schadelijk voor de katalysator. De volgende stappen worden ondernomen bij een basis reiniging:

        1.       Diagnose door middel van een camera in de inlaat om een inschatting te kunnen maken van de mate van vervuiling. Op basis van de     beelden kunnen we bepalen hoeveel reinigingsmiddel noodzakelijk is. (Niet mogelijk bij ieder type motor, vraag naar de mogelijkheden)           

       2.     Het plaatsen van de apparatuur en inspuitventiel

       3.     De motor op het juiste toerental houden tijdens het inspuiten om zo de reiniging in werking te zetten

 

       4.     De auto na de reiniging uitlezen om eventuele storingen te wissen die tijdens de reiniging zijn opgetreden 

Deze basis behandeling neemt ongeveer 1 uur in beslag en kost € 175,- inclusief BTW

 

Wij adviseren echter om een uitgebreide reiniging behandeling te doen om de snelle vervuiling te voorkomen en/of mate van vervuiling tegen te gaan. Deze behandeling omvat de eerste 4 stappen van de reiniging van de inlaat zoals hierboven weergegeven maar wordt uitgebreid met:

       1.      Een krachtige brandstof circuit reiniger die aan de brandstof wordt toegevoegd. Deze reinigt en smeert het gehele brandstofsysteem en verbetert de verbranding en motorprestaties.

       2.     Het inwendig reinigen van de motor door een reiniger aan de motorolie toe te voegen. Deze zogenaamde motor flush reinigt de motor en maakt zuigerveren en klepschotels weer gangbaar. Deze reiniger blijft tijdens de behandeling van de luchtinlaat in de motor zitten. 

       3.    Het verversen van de motorolie met de door de fabriek voorgeschreven Castrol olie + vervangen van het oliefilter.

       4.    Het toevoegen van een olie additief. Deze voorkomt vernis- en harsafzettingen in motordelen zoals hydraulische klepstoters en nokkenastiming en verminderd de hoeveelheid blow-by gassen.

 

Deze uitgebreide behandeling neemt ongeveer 1,5 uur in beslag en kost voor 4 cilinder motoren € 299,- incl. BTW.
Voor 6 of 8 cilinder motoren rekenen wij € 399,- incl. BTW

 

                                               

         Een vervuild inlaat kanaal van een TFSI-motor                                                                        Het inlaat kanaal na reiniging

          met 54.000 km op de teller

                                                                                                                           

 

 

Walnut blasting

 

Door het preventief reinigen van motoren met behulp van onze BG AIS Cleaning tool kunnen wij onze klanten al een hoop problemen in de toekomst besparen. Echter, als het inlaatsysteem zo extreem vervuild is dat zelfs deze chemische reiniging niet voldoende heeft gewerkt kan er ook worden gekozen om het systeem schoon te stralen, het zogenoemde “walnut blasting”.

Na deze behandeling heeft u een 100% gegarandeerde schone inlaat.

Bij dit proces worden de volgende stappen doorlopen:

1.       De te reinigen kleppen worden door middel van het handmatig verdraaien van de krukas in gesloten positie gebracht.

2.     Onze specialist straalt de kleppen met een speciale tool voorzien van walnoot granulaat. Het granulaat wordt tezamen met perslucht (6 tot 8 bar) tegen de kleppen aan ‘gestraald’.

3.     De vervuiling laat los zonder de kleppen te beschadigen en wordt samen met de luchtstroom afgevoerd. Hierdoor ontstaat een 100% schone klep.

4.     Na het stralen worden er weer scopefoto’s gemaakt om het eindresultaat vast te leggen.

 

Omdat de prijzen voor een walnut blasting per type motor kunnen verschillen hanteren wij geen vaste prijs.

Wilt u een offerte ontvangen voor uw auto? Mail ons dan op info@vagcarservice.nl of via de button “offerte opvragen”.

 

 

(T) FSI Injectoren reinigen

Helaas is het reinigen van het inlaatsysteem niet altijd voldoende om alle problemen op te lossen.
Vervuilde en/of defecte injectoren kunnen bijvoorbeeld erg schadelijk zijn voor de motor. Bij de meeste garages worden daarom de injectoren opgestuurd om te laten testen. Bij sommige garages worden de injectoren 
gereinigd door ze niet aangestuurd in een ultrasoon bad te doen. Deze manier van reinigen is niet volledig omdat de injectornaald het inwendige van de verstuiver afsluit en er geen zekerheid is over de werking van de injector. Bij andere garages worden de injectoren zelfs preventief vervangen. Een dure aangelegenheid. 

Wij zijn 1 van de weinige garages in Nederland die zelf injectoren uitgebreid kunnen testen en reinigen.


Bij het vermoeden van vervuilde of defecte injectoren doen we eerst een 
complete test van de injectoren:

  •       We bekijken de weerstand van de spoel,
  •       We bekijken het sproeibeeld,
  •       We voeren een lektest uit,
  •       We bekijken de totale opbrengst van de injectoren
 
 

     Als hierbij geen permanente defecten gevonden worden krijgen de injectoren een service beurt door eerst het inwendige filter te vervangen en daarna aangestuurd in een ultrasoonbad te reinigen. Als deze uitgebreide reiniging is gedaan doen wij de complete test nog eens over en vervangen wij de o-ring,  de thermische ring en, indien mogelijk, de filters. Alleen op deze manier is er 100% zekerheid op de werking van de injectoren.

      Zowel het uit- en inbouwen van de injectoren en het testen van de injectoren is mogelijk maar u kunt ook uw losse injectoren aanleveren. Ook voor collega-bedrijven bieden wij deze service aan.

      Wij rekenen voor het reinigen van (T) FSI injectoren (los aangeleverd) per stuk € 42,35 incl. BTW (€ 35,- excl. BTW)