Uitlijnen

Systems”

 

 

Het uitlijnen van een auto betekent dat de wielen worden afgesteld zoals de fabriek voorschrijft. De wielen staan na het uitlijnen weer loodrecht op de grond en evenwijdig aan elkaar.  Als de auto goed is uitgelijnd slijten uw banden minder snel waardoor u langer plezier heeft van uw banden, het brandstofverbruik wordt minder, de rijstabiliteit en het rijcomfort worden verbeterd.

 

 

Na een reparatie aan de wielophanging of stuurinrichtingsonderdelen (denk aan het vervangen van bijvoorbeeld de schokdempers) of het vervangen van de banden is het verstandig om een uitlijning te laten uitvoeren.

 

 

Wanneer u twijfelt of uw auto opnieuw zou moeten worden uitgelijnd kunnen wij dit uiteraard voor u controleren en adviseren.

 

Een paar voorbeelden wanneer het verstandig is om de uitlijning te laten controleren:

 

  • De banden slijten ongelijkmatig of abnormaal snel,
  • Uw auto trekt naar rechts of links tijdens het rijden,
  • U heeft een stoeprand geraakt of bent met hoge snelheid door een gat in de weg gereden,
  • het stuur draait niet gemakkelijk terug na het nemen van een bocht,
  • het stuur blijft scheef staan tijdens het rechtdoor rijden

 

 

Voor het uitlijnen van uw auto rekenen wij € 125,- incl. BTW.

Voor het controleren rekenen wij € 29,- incl. BTW.

 (Als de uitlijning nodig is en u kiest om deze door ons te laten uitvoeren wordt dit bedrag uiteraard in mindering gebracht)

 

 NB: Uitlijnen is niet hetzelfde als balanceren.

Het balanceren van banden is een handeling die wordt uitgevoerd bij het wisselen of vernieuwen van de banden. Bij het balanceren van banden wordt het gewicht door middel van loodjes gelijkmatig verdeeld over de banden waardoor de wielen zonder trillingen rollen. Uitlijnen is het aanpassen van de hoek waarin de wielen staan. Het kan dus zomaar zijn dat de banden niet goed gebalanceerd zijn maar de auto wel goed is uitgelijnd.

 

 

 

 

Kalibreren 

 

 

Auto’s kunnen van meerdere rijhulpsystemen zijn voorzien en al deze systemen werken door sensoren, camera’s, radars en/of lasers in de auto. Deze kunnen in de voorruit van de auto gemonteerd zijn, maar ook in de grill of bumpers van de auto en werken uiteraard alleen als deze goed zijn gemonteerd en afgesteld.

Een niet juist afgestelde sensor in bijvoorbeeld de bumper remt misschien een meter te laat bij het gebruiken van de ACC waardoor u alsnog op uw voorganger botst, dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Kalibreren betekent dat de verschillende sensoren, camera’s, lasers en radars op de juiste manier worden afgesteld zodat deze weer goed werken.

Het kalibreren van de verschillende systemen is een specialistische klus die niet in iedere garage kan worden gedaan, het behoeft bijvoorbeeld een speciale brug, apparatuur, software en de juiste kennis. Wij zijn sinds kort in het trotse bezit van de juiste brug en apparatuur en onze monteurs hebben een opleiding voltooid om kalibraties uit te voeren.

 

Een paar voorbeelden wanneer een kalibratie nodig zou kunnen zijn:

  • Bij een storingsmelding in de auto,
  • Na het vervangen van de voorruit,
  • Bij beschadigingen aan de camera/radar,
  • Na botsingen of micro-botsingen (bijvoorbeeld bij het parkeren),
  • Bij schade na aanrijdingen waarbij bijvoorbeeld de bumper is vervangen,
  • Na het verlagen van de auto of vervanging van veersysteem,
  • Na het wisselen van banden met een andere diameter (denk aan uw zomer/winterbanden wissel, bijvoorbeeld zomerband is 17″ en winterband is 16″)

 

 Afhankelijk van het type auto en de storing kunnen we deze vervolgens statisch of dynamisch kalibreren. Bij een statische kalibratie werken wij in de werkplaats met de speciale brug en specifieke meetapparatuur: De auto wordt na het uitlijnen op de brug gezet en met verschillende computersystemen verbonden.

Bij een dynamische kalibratie sluiten we een diagnose toestel aan op de auto en kalibreren we de auto tijdens het rijden.

Om ervoor te zorgen dat de rijhulpsystemen afgesteld kunnen worden zoals door de fabrikant is voorgeschreven is het belangrijk dat de auto recht staat. Zodoende adviseren wij in de meeste gevallen om de auto eerst te laten uitlijnen.

 

Voor het kalibreren van 1 ACC sensor rekenen wij € 249,- incl. BTW

Voor het kalibreren van 2 ACC sensoren rekenen wij € 295,- incl. BTW

Wilt u weten wat een kalibratie van de overige sensoren in uw auto kost? Mail ons dan op info@vagcarservice.nl of via de button “offerte opvragen”.

 De vele verschillende systemen die in nieuwe auto’s zitten kunnen zorgen voor een heel divers aantal storingen, neemt u alstublieft contact met ons op als u twijfelt over het rijgedrag van uw auto of als u vragen heeft over het uitlijnen of kalibreren, we adviseren u graag!